تصویر دوم از مجموعه تصاویر چادر سخت است اما... تقدیم می شود.


چادر سخت است اما

حدیث موجود در تصویر، بخشی از روایت خطبه ی فدکیه است که حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها در مسجد ایراد فرمودند:


لاثت خمارها علی رأسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمة من حفدتها و نساء قومها تطأ ذیولها

حضرت زهرا سلام الله علیها هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم بر سر بستند و چادر را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید، به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت نمودند.

طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 98


جلباب یا چادر در قرآن

اگر به واژه های عربی این روایت نگاه کنیم، می فهمیم پوشش حضرت زهرا جلباب بود و خدا در آیه ی 59 از سوره مبارکه احزاب نیز به زنان توصیه کرده که در مقابل نامحرمان جلباب بپوشند: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً  

و جلباب در این روایت این گونه توصیف شده است: پوششی که بعد از خمار می پوشیده اند و تمام بدن را می پوشانده است و گوشه های آن تا زمین می رسیده است. یعنی جلباب همان چادر است یا حداقل پوششی است شبیه چادر. 


پس آیا نمی توان گفت که خدا در قرآن، چادر را برای زنان قرار داده است؟!


+خمار و جلباب هر دو در قرآن آمده اند و منظور از "نساء المومنین" در این آیه نیز همه زنان مسلمان هستند همانطور که روزه نیز بر همه مسلمانان واجب است و نه فقط بر مومنان: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ...". (با کلیک در اینجا و در اینجا بیشتر بدانید)


+ برای مشاهده سایر تصاویر از مجموعه تصاویر چادر سخت است اما... اینجا کلیک کنید.