بالاخره در آذرماه امسال به حول و قوه ی الهی نمایشگاه حجاب "حریم ریحانه" در سطح دانشگاه برگزار شد.

در این نمایشگاه از پوسترهای موسسه ی فرهنگی هنری کاربردی خیبر که با نام "نمایشگاه حریم ریحانه ۲" فروخته می شوند، استفاده شد. چون پوسترهای این موسسه در مقایسه با پوسترهای موسسات دیگر به مراتب در سطحی بالاتر هستند و کاملا مناسب برای یک جامعه ی متفکر و دانشگاهی. ضمن این که این پوسترها را می توان از معاونت خواهران سازمان بسیج دانشجویی نیز به رایگان به امانت گرفت. البته روش های دیگری نیز برای تهیه این پوسترها وجود دارد، از جمله خرید آن ها از موسسه ی خیبر و یا به امانت گرفتن از مراکز دیگری که خود قبلا خریداری کرده اند.

پوسترهای نمایشگاه حریم ریحانه در چندین غرفه طراحی شده اند به طوری که هر غرفه به یک موضوع می پردازد. برای مثال یک غرفه به تاریخچه ی پوشش در جهان و یک غرفه به تاریخچه پوشش در ایران و غرفه های دیگری که دلایل عقلی و نقلی برگرفته از آیات و روایات اسلام را بیان می کنند. هم چنین به شبهات پیرامون حجاب پاسخ می دهند و مواردی چون حجاب از نگاه بزرگان، حجاب در ادیان دیگر را نیز در بر می گیرند. اما برای مثال پوسترهای "من یک محجبه ام" مربوط به موسسه ادواردو آنیلی تنها به معرفی بانوان مشهوری می پردازد که به اسلام گرویده اند و یا بانوان مشهور و محجبه ای که مسلمان هستند را معرفی می کند. البته اگر امکانش باشد بد نیست که از هر دو در کنار هم استفاده شود.


در این نمایشگاه علاوه بر نمایش پوسترها اقدامات دیگری نیز انجام شد:

1-فروش ویژه ی اقلام پوشش و حجاب مانند انواع ساق دست، مقنعه، روسری، چادر و... که با تخفیف ویژه به فروش رسید تا به این بهانه افراد بیشتری برای بازدید از نمایشگاه جذب شوند. این اقلام را می توان به صورت عمده خریداری کرد و یا از فروشگاه های دیگر دعوت کرد تا اجناس خود را با تخفیف مناسب به دانشگاهیان عرضه کنند. البته روش اول مناسب تر به نظر می رسد چون می توان اجناس را به قیمت عمده به دانشجویان فروخت و در راه اعتلای فرهنگ تخفیف بیشتری به دانشجویان داد. فقط محدودیتی که دارد این است که باید فردی به عنوان فروشنده همیشه در غرفه ی فروش حضور داشته باشد. اما وقتی از فروشگاه های دیگر دعوت به عمل می آید باید روی اجناسی که در دانشگاه قرار است بفروشند، نظارت کامل داشت. چون خیلی از اقلام تنها به نام حجاب فروخته می شوند ولی در واقع وسیله ای برای رعایت پوشش و حجاب نیستند. مانند انواع مقنعه های کوتاه یا ساق های تور دار و غیره. ضمن این که فروش اجناس توسط فروشگاه ها به قیمت عمده نخواهد بود.

2-برگزاری مسابقه از مباحث مطرح شده در متن پوسترها و اهدای جوایز، به این صورت که هر دو روز یک بار، یک مسابقه برگزار شد و یک برگه شامل سوالات چند گزینه ای از متن پوسترها در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفت و در هر دو روز یک بار نیز به قید قرعه نفراتی که پاسخ صحیح داده بودند، انتخاب شدند و جوایز شان طی مراسمی به آنان اهدا شد.

3- پخش کلیپ های صوتی و تصویری در مورد حجاب و پوشش در نمایشگاه از اقدامات دیگری است که می توان انجام داد.

4- اختصاص یک غرفه به حجاب از نگاه شهیدان که در این قسمت وصیت نامه های شهدا در مورد حجاب جمع آوری و در قالب یک فایل pdf آماده شد. این فایل را می توان بر روی صفحات و یا مقواهای رنگی A4 چاپ کرد و بعد روی آن را با جلد کتاب یا چسب پوشاند. فایل pdf شامل مجموعه ی وصیت نامه های شهدا در مورد حجاب را می توانید از لینک زیر دانلود فرمایید.


نمونه ی یک وصیت نامه موجود در فایل بالا

برای فضا سازی این غرفه هم چنین می توان از سربندهای شهدا، پلاک، پرچم و چفیه و غیره مانند عکس زیر استفاده کرد. برای معرفی این غرفه در نمایشگاه نیز می توان از بنری که عنوان "خون نوشته ها" را دارد استفاده نمود. تصویر زیر مربوط به قسمتی از نمایشگاهی است که در یکی از مدارس برگزار شده بود و در حقیقت من با توجه به این نمایشگاه، فایل pdf را آماده کردم.

برای مشاهده ی تصویر در اندازه ی بزرگ تر روی آن کلیک کنید.


برای فضاسازی نمایشگاه نیز، به عکس های مختلفی که در اینترنت وجود داشت رجوع کردم. خوشبختانه عکس های زیادی از نمایشگاه های حریم ریحانه که قبلا برگزار شده اند، در سایت خود موسسه و یا در اینترنت وجود دارد که ایده ی لازم را می دهد. برای مثال از همین پوسترها در نمایشگاه قرآن نیز استفاده شده بود که به نظر من بهترین و منظم ترین نوع فضاسازی را داشت.



همان طور که در عکس بالا نیز دیده می شود، علاوه بر پوسترها به بنرهایی نیاز هست تا عنوان هر غرفه (برای مثال در این عکس عنوان فقط همسرم) را برای بازدیدکنندگان بیان کند. اما این بنرها به صورت آماده در اینترنت وجود ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا کلیه ی بنرهایی را که برای این نمایشگاه آماده کردم، برای دانلود در سایت درستان قرار دهم تا شاید مورد استفاده ی دیگران هم قرار بگیرد.


بنرهایی که برای نمایشگاه آماده شد، شامل موارد زیر بود:

1- تعداد 11 بنر در اندازه ی 90 در 20 سانتی متر و در فرمت tif که به معرفی هر غرفه می پردازد. نمونه این بنرها در تصویر زیر مشاهده می شود:

برای مشاهده ی تصویر در اندازه ی بزرگ تر روی آن کلیک کنید.


2- یک استند (200x90 سانتی متر) که برای فروش اقلام ویژه حجاب در نظر گرفته شده بود و جنبه ی تبلیغاتی و البته فرهنگی داشت. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود، فضای خالی در انتهای این استند برای درج نام و آرم دانشگاه برگزارگننده در نظر گرفته شده است.

برای مشاهده ی تصویر در اندازه ی بزرگ تر روی آن کلیک کنید.


3- بنرهای دیگر به منظور اطلاع رسانی برای برگزاری مسابقه و اهدای جوایز و هم چنین پوستر ورود به نمایشگاه


برای دانلود کلیه ی بنرهای فوق در ابعاد اصلی و بزرگ و در فرمت tif و هم چنین فایل وصیت نامه های شهدا در مورد حجاب در فرمت PDF به صورت یک جا و فشرده روی لینک زیر کلیک کنید.


حجم: 14.5 مگابایت
توضیحات: این فایل شامل بنر سر در نمایشگاه حجاب (بنر زیر) نمی شود.


4- علاوه بر بنرهای فوق، یک بنر برای سر در نمایشگاه در اندازه ی 3 در 1 متر و در فرمت tif نیز آماده شد. فضای خالی در زیر کلمه ی نمایشگاه برای آرم و نام دانشگاه یا موسسه برگزار کننده نمایشگاه لحاظ شده است. عبارات موجود در این بنر با توجه به مطالب مندرج در پوسترها انتخاب شده اند.


برای دانلود تصویر بالا در ابعاد اصلی روی لینک زیر کلیک کنید.

دریافت بنر سر در نمایشگاه حجاب
حجم: 5.27 مگابایت

توضیحات: فایل به صورت فشرده و حاوی بنر بالا با ابعاد  3 در 1 متر و فرمت  Tif است.



+ متاسفانه عکسی از نمایشگاه حجاب حریم ریحانه که در سطح دانشگاه برگزار شد در اختیار نداشتم که اینجا قرار بدهم.

+قطعا تجربه ها، پیشنهاد ها و راهکارهای شما در مورد هرچه بهتر برگزار شدن یک نمایشگاه حجاب مورد استفاده ی دیگران قرار خواهد گرفت . لطفا تجربیات و راهکارهای خود را با ما در میان بگذارید. ان شاء الله نظرات سودمند شما در همین پست درج خواهد شد.