وقتی در دنیای فضای مجازی جست و جو کردم، دیدم تقریبا هیچ کس از سختی چادر حرف نمی زند. همه می گویند "حجاب تاج بندگی است"، "حجاب زیباست"، "من عاشق چادرم هستم"، پوشیدن چادر سخت تره یا پوشیدن این کفش؟ " ، "حجاب مصونیت است، محدودیت نیست" و... تا دلتان بخواهد از راحتی چادر گفته شده. امادوستانی که چادر می پوشند و به اصطلاح عام چادری اند، احتمالا یک واقعیت را نادیده گرفته اند و آن اینکه اگر عادت به سحرخیزی نداشته باشیم و بخواهیم صبح زود از خواب بیدار شویم، بیدار شدن از خواب در روزهای اول خیلی برایمان سخت خواهد بود و این واقعیتی است که در مورد چادر بدان توجه نمی شود.

برای چادری ها که دلایل پوشیدن چادر را می دانند و چادر را پوشش برتر خود انتخاب کرده اند، سختی چادر شاید و فقط شاید دیده نشود اما برای کسی که نه دلیلی برای پوشیدن چادر دارد و نه خود را در حصار امن چادر عادت داده است، پوشیدن چادر در روزهای اول سخت است. حتما تا به حال دیده اید خانم هایی را که چادری اند ولی سر کلاس و یا هنگام ارائه ی سمینار در دانشگاه قبل از هرکاری اول چادر خود را در می آورند تا راحت باشند! یا خانم هایی که فقط در دانشگاه چادر می گذارند و برای کارهای روزمره و تفریح چادر نمی پوشند و می گویند با چادر سخت است و جالب این جاست که چند نفر از این ها از اعضای نسبتا فعال بسیج دانشگاه هم هستند!! یا وقتی برخی از چادری ها در جلوی اقوام نامحرم بدون چادر ظاهر می شوند، آیا به نظر شما دلیلی به جز سختی چادر دارند؟!

وقتی پوشش چادر حتی برای برخی "چادری های خوب" هم سخت و دست و پاگیر جلوه می کند، معنی اش این است که شیوه ی ما در تبلیغ حجاب و به ویژه چادر حتما اشکال دارد. شیوه ای که اگر وجود داشته باشد، آن قدر چادر را راحت جلوه می دهد که افراد غیر محجبه فکر می کنند چادری ها به این علت پوشش چادر را انتخاب کرده اند که برایشان راحت است ولی چون خودشان سختی چادر را حس کرده اند و دلیلی هم برای حفظ آن ندارند، قید چادر را زده اند. منظورم آن دسته از افراد غیر محجبه ای است که نمازهایشان را اول وقت می خوانند و قرآن هر روزشان را فراموش نمی کنند اما در هیاهوی شهر حجابشان را گم کرده اند و از کنار گذاشتن چادر به بد حجابی رسیده اند. 

البته نباید فراموش کرد افرادی هم هستند که علی رغم داشتن تحصیلات تکمیلی در یک کشور اسلامی مثل ایران، اطلاعی از وجود قوانین پوشش در قرآن ندارند و دلیل بی حجابی خود را نبود چنین دستوری از جانب خدا می دانند!

 

>> برای مشاهده و دریافت تصویر در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید.

حجم: 832 کیلوبایت


چادر سخت است اما
ثواب العمل علی قدر المشقة فیه
ثواب عمل به اندازه ی مشقتی است که برای انجام عمل کشیده ای

امام علی علیه السلام 
غرر الحکم: ص333، حدیث 5




+ برای مشاهده سایر تصاویر از مجموعه تصاویر چادر سخت است اما... اینجا کلیک کنید.