نزدیک شدن به روز جهانی قدس، بهانه ای شد تا بالاخره تصویری را که مدت ها بود قصد آماده سازی آن را داشتم، به یاری خدا آماده شود.

این تصویر دربردارنده آیه ی 14 از سوره حشر در قرآن کریم است که با مراجعه به ترجمه و تفسیر این آیه از قرآن، به خوبی می توان فهمید که مراد از این آیه، یهودیان و منافقین هستند:

 

لا یُقاتِلُونَکُمْ جَمیعاً إِلاَّ فی‏ قُرىً مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُون (سوره حشر: آیه 14)

ترجمه:  [آنان، به صورت‏] دسته جمعى، جز در قریه‏ هایى که داراى استحکاماتند، یا از پشت دیوارها، با شما نخواهند جنگید. جنگشان میان خودشان سخت است. آنان را متّحد مى‏ پندارى و [لى‏] دلهایشان پراکنده است، زیرا آنان مردمانى‏ اند که نمى ‏اندیشند. (ترجمه فولادوند، ص 547)

 

تفسیر: این آیه شریفه هم اثر رهبت منافقین از مسلمین را بیان مى‏کند، و هم اثر بزدلى یهودیان را. مى‏ فرماید: بنى النضیر و منافقین هر دو طایفه از جنگیدن با شما در فضاى باز خوددارى مى‏کنند، و جز در قلعه‏ هاى محکم و یا از پس و پشت دیوارها با شما کارزار نمى‏ کنند.

" بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ"- یعنى شجاعت و دلاوریشان در بین خودشان شدید است، اما همین که با شما روبرو مى‏ شوند خداى تعالى رعبى از شما به دلهایشان مى ‏افکند، و در نتیجه از شما سخت مى‏ ترسند.

" تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى"- تو اى پیامبر! ایشان را متحد و متشکل مى‏ بینى، و مى‏ پندارى که با هم الفت و اتحاد دارند، ولى اینطور نیست، دلهایشان متفرق و پراکنده است، و همین عامل قوى براى خوارى و بیچارگى ایشان است. و علت آن پراکندگى هم این است که مردمى فاقد تعقلند، چون اگر تعقل مى ‏داشتند متحد گشته آراى خود را یکى مى‏ کردند." (ترجمه تفسیر المیزان، ج 19، ص 367)

 

اما در حقیقت یادداشت استاد رائفی پور در وبلاگ خودشان بود که ایده ی آماده سازی این تصویر را در ذهن من ایجاد کرد. توضیحات بیشتر در مورد این آیه را می توانید در وبلاگ ایشان بخوانید و بیشتر بدانید که این آیه چگونه با داشتن افعال مضارع به دیوار حائل رژیم اشغالگر اسرائیل در زمان حال اشاره می کند. 

 

>>برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید

Click on image to enlarge<<

Apartheid Wall, Israeli wall in Quran

 

"They will not fight you as a group except within fortified cities or from behind walls. They are formidable among themselves. You think  they are  united,  but  in fact, their hearts are divided. That is because they are a people who do not reason."  

[The holy Quran, 59:14]

 

تصویر پس زمینه آیه را نیز به صورت جداگانه برای استفاده ی دوستان و فعالان مجازی قرار دادم. عکس زیر از یکی از خبرگزاری های خارجی گرفته شده که پس از تغییر در ابعاد و کیفیت، از فیلتر براش بر روی آن استفاده کرده ام.

 

>>برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید.

Click on image to enlarge<<

 

 

شاید بد نباشد اگر بدانید طبق گزارش نیوزویک در سال قبل، دولت شارون از سال 2002 ساخت دیوار حائل اسرائیل و فلسطین را برای حفاظت اسرائیل از عملیات انتحاری فلسطینی ها شروع کرد. هر ساله 260 میلیون دلار برای نگه داری این دیوار هزینه می شود. ارتفاع این دیوار 6 فوت (حدود 2 متر) به صورت حصار الکترونیکی و  26 فوت (حدود 8 متر) به صورت دیوار بتنی است و طول کل این دیوار، 435 مایل (حدود 700 کیلومتر) است.