بسم الله الرحمن الرحیم

بخشی از زندگی نامه و تصویر شهید علی اکبر همتی مقدم، به صورت استند و طرح روی لباس با همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 و گروه جهادی نورالهدی آماده شده است که در ادامه تقدیم می شود.

حجم: 7.2 مگابایت
ابعاد: 90 در 200 سانتی متر
رزولوشن: 72
فرمت: tif
مود: RGB
تصویر فوق آماده برای چاپ به صورت استند است

ابعاد تصویر: 21 در 29.7 سانتی متر
رزولوشن: 250
مود: CMYK


ابعاد: 12 در 16 سانتی متر
رزولوشن: 300
مود: RGB
توضیحات: تصویر روتوش شده شهید همتی مقدم


بخشی از زندگی نامه شهید علی اکبر همتی مقدم 

تاریخ تولد:  2 آبان 1334

تاریخ شهادت: 21 مرداد 1365

محل تولد: سبزوار

محل شهادت: مهران

شهید علی اکبر همتی مقدم فرزند اول خانواده بود و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی خود در بخش داورزن از توابع شهرستان سبزوار در سال 1347 وارد حوزه علمیه قم شد. یک سال از اقامتش در قم نگذشته بود که مرگ مادر او را عزادار نمود، اما با توکل به خدا مدت 8 سال در حوزه علمیه به فراگیری علوم دینی پرداخت و همراه با آن دروس کلاسیک را نیز ادامه داد و در سال 1355 همزمان با اتمام دوره سطح در حوزه علمیه، موفق به اخذ دیپلم گردید و در همان سال وارد مدرسه عالی علوم سیاسی و امور حزبی آن روز شد. پس از ورود به دانشگاه با عنایت به اندوخته های علمی خود در حوزه، در صدد برآمد تا تغییراتی در وضعیت و محیط آموزشی آن جا ایجاد کند.

شهید همتی مقدم در سال 1356 به علت اقدامات ضد رژیم به همراه عده ای دیگر از دانشجویان به زندان افتاد، وی پس از مدتی آزاد شد و با شور و شوق فراوان در انقلاب شکوهمند اسلامی شرکت کرد و در سال 1357 یکی از اعضای کمیته استقبال از حضرت امام (ره) بود. پس از پیروزی انقلاب مقدس اسلامی به عضویت شورای دانشکده انتخاب شد و در انقلاب فرهنگی دانشگاه ها نقش مهم و تعیین کننده ای داشت. او در زمان تعطیلی دانشگاه ها در جنوب شهر به فعالیت فرهنگی و اسلامی پرداخت و مدیریت دبیرستان علوی تهران را نیز به عهد داشت.

شهید همتی مقدم در سال 1362 در جهاد دانشگاهی به عنوان مسئول کمیته علوم سیاسی آن نهاد همکاری خود را آغاز نمود و در سال 1363 در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس به تحصیلات خود ادامه داد.

شهید همتی مقدم با صدور فرمان تاریخی حضرت امام (س) در سال 1365 مبنی بر اولویت جنگ بر سایر امور با تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه تربیت مدرس مسئولیت کمیته سیاسی آن ستاد را به عهد گرفت. و در همین رابطه عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل شد.

او در طلیعه زرین روز 19 مرداد ماه 1365 در جبهه مهران در حین انجام وظیفه و پاسداری از ارزش های فرهنگی انقلاب بر اثر ترکش مجروح شد و در غروب همان روز در یکی از بیمارستان ها جان به جان آفرین تقدیم کرد و به دیدار محبوب ازلی خود شتافت و شربت گوارای شهادت را نوشید.


در بخش دیگری از زندگی نامه شهید همتی آمده است: 

زمانی که دانشجوی علوم سیاسی شد در دانشکده‌ای که تحت سیطره ماموران رژیم کودتایی وابسته به آمریکا اداره می‌شد‌، عموما برای هرگونه مقابله و مبارزه خویشتن را یکه و تنها می‌دید‌، اما هیچگاه دلسرد و مأیوس نشد و دست از مبارزه برنمی‌داشت. وجود او گرمابخش نیروهای انقلابی و مسلمان و اندیشه‌اش راهبر مبارزان بود. این کلام زیبا از اوست که می‌گفت: «بسیار دلم می‌خواست که دانشکده ما همانند سایر دانشکده‌های کشور کانون نیروهای انقلابی و ضد نظام ستمشاهی به حساب آید و چند بار که از این حیث احساس ضعف می‌کردم شبانه وارد دانشکده می‌شدم و به تنهایی شیشه‌ها را می‌شکستم تا فردا که به همراهی چند نفر از دانشجویان به تظاهرات می‌پرداختیم ابعاد مبارزه چند برابر نشان داده شود».

بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع حرکت انقلاب فرهنگی و تشکل نیروهای دانشگاهی خط امام در قالب جهاد دانشگاهی،«شهید همتی» از زمره جهادگران متشخص گروه علوم انسانی و اجتماعی جهاد به حساب می آمد و به نحوی بسیار شایسته نقش خویش را ایفا می کرد. او در جایگاه تصدی شاخه علوم سیاسی‌، هدایت نیروهای این رشته را بردوش گرفت و گام‌های بلندی را در این زمینه برداشت. از جمله: طراحی سرفصل‌های فراگیر و متناسب در رشته علوم سیاسی‌، موضوع شناسی علم سیاست و …. او در آستانه اتمام دوره کارشناسی ارشد بود که در دوران مدیریت انقلابی دانشکده علوم سیاسی در آن وقت،‌ به سمت معاونت دانشکده منصوب گشت. 

آن چه بر روی آرامگاه شهید همتی مقدم نوشته اند:

مزار مطهر جهادگر دانشمند، استاد دانشگاه، مدیر گروه علوم سیاسی و معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی، شهید علی اکبر همتی مقدم، فرزند حسین...

تصویر آرامگاه شهید علی اکبر همتی مقدم

شهید همتی مقدم در یکی از یادداشت های خود می نویسد:

امیدوارم که اگر قضا و قدر الهی در رفتنم باشد خداوند با رحمت خویش نه با عدلش بر سیاهی هایم خط رحمت کشد و ما را در زمره شهدای راهش بپذیرد و عالیترین سرمایه ام جان خود را یافتم که امیدوارم مقبول واقع شود.


منبع: بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 و داورزن نیوز